شابلون میلگرد چیست؟

امروزه در صنعت ساختمان ‌سازی در کنار بتن از میلگرد استفاده می ‌شود که تأثیر فوق ‌العاده‌ ای در مقاومت سازه دارد. این میلگردها در همه‌ جا کاربرد دارند و در صنایع مختلف از آن ها استفاده می ‌کنند. میلگردها از نظر جنس و ظاهر به دسته‌ های مختلفی تقسیم می ‌شوند که هرکدام کاربرد خاصی در یک صنعت و یا جاهای مختلف دارند. به ‌عنوان ‌مثال از برخی میلگردها در ساخت پل ‌ها بهره گرفته می ‌شود، چرا که استحکام بالایی دارند. اما از برخی میلگردها به خاطر خمیده شدن در صنایع دیگر استفاده می ‌گردد. برای تشخیص سایز میلگرد علاوه بر تجربه، از وسایلی نظیر شابلون میلگرد استفاده می ‌شود. شابلون میلگرد بهترین وسیله برای اندازه ‌گیری سایز میلگرد است.

میلگرد چیست؟

یکی از عناصر اصلی در صنعت ساختمان ‌سازی میلگرد است. با اینکه تنها به‌ عنوان عوامل استحکام در یک سازه نقش ایفا می ‌کنند، اما حقیقت این است که هنگام وقوع زلزله میلگردها یا آرماتورها از ساختمان حفاظت خواهند کرد. در سال ۱۸۰۰ میلادی جوزف لوئیس برای اولین بار با افزودن میلگرد به بتن خواص کششی ضعیف بتن را توسط میلگرد جبران کرد. ساختمان ‎های تازه ‌ای که هم از بتن و هم از میلگرد ساخته می‌ شوند علاوه بر نیروهای کششی، در برابر نیروهای فشاری نیز مقاومت مناسبی از خود نشان می ‌دهند. به دلیل اهمیت میلگردها در ساخت سازه ‌ها، دستگاهی برای تولید استاندارد میلگرد ایجاد گردید. این روزها همه می ‌دانند که بتن به همراه میلگرد در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاوم می ‌شود و بدون میلگرد، بتن در هنگام اعمال نیروهای کششی ترک می‌ خورد و شکسته خواهد شد.

میلگرد از جنس فولاد درست می ‌شود و انواع مختلفی از نظر سایز، نوع و ظاهر دارد. از شابلون میلگرد نیز برای شناسایی اندازه آن استفاده می ‌گردد. در ادامه به بررسی انواع روش های تشخیص سایز میلگرد خواهیم پرداخت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *